jul JUL strålande jul

Jag sitter här under min plast julgran och klickar på min dator. Även om jag skulle måsta gölra miljoner andra saker  som att koka glögg äta mandariner läsa på första hjälpen tenten mysa framför tv´n dricka den lite för varma glöggen hårdplugga mikrobiologi pynta.
 
Jag älskar julen . Det är kanske detdär med att de är en av de dagarna som är byggd av traditioner. Även om våra seniorer verkar försvinna från högtiden. Jag kan sitta och mysa med allt vad julen heter hr mycket som hällst. Iår har jag som exempel fullständigt fatsnat för technojulmusik. Tänk dig  carola galar i en kyrka med techo bakgrund. inte för at det finns meen.

Vår jul firande börjar egentligen ett par veckor före jul. på min fars födelse dag när stor del av vårat släkte sitter framför öppna spisen med en lite för varmt glögg glas i handen och den obligatoriska frågan närmar sig:

nåååh va tycker lillon do vill ha  mest i julklapp i år tå?... frågaren förväntar sig tydligen att man ska svar orden jag vet int eller ett par hemstickade strumpor. I ställer fatsnar jag varje år för ordet mest och slår till med något som jag nu vet att ingen skulle kunna köpa. Och varje år säger frågaren samma sak. Ha do skriva ti tomtin? Mitt svar på den frågan är att varför ska jag skriva ti tomten när tomten sitter mitt bland oss?  ( min bror är varje julafton klädd i en tomte dräkt och mina mc vantar och tror att han är självaste tomten) mina stackas släktingar sätter glöggen i luftstrupen varje år och alla tittar lite närvöst på varandra och alla funderar vaa tror du int på tomtin??

Jag slutade tro på tomten redan när jag var 5 år gammal. Det var samma år som min granne dog och därefter var någon i min familj tomte. det märktes tydligt när inte äns tomten springer runt med två par glasögon. ( det sitter redan ett par glasögon på tomte masken. tyvärr ser min bror "inget" genom dem.)
 Men varje år så spelar jag med, jag är hon som ska bli blyg när tomten knakcar på fönsterplåten. Det är mig alla e supose to tänkt att fråga om jag har atrit snäll om jag är rädd eller om jag vill följa med tomten till nordpolen det är också mig tomten menar när han hoar inanför dörren omdet finns några snälla barn.

men jenom åren har det blivi tyngre att spela med i allas teater. När de släktingar som man har ärvt stora delar av sin personlighet och utrsålning och utseende från inte medverkar på julen utan ligger i en kista. de ärjyst inan min bror plötsligt stiger upp å går som jag tittar på mina släktingar alla vet vad de är frågan om- de e då jag skickar en tanketill de som inte längre sitter hos oss.

Iår har jag önskat att vi inte ska spela teater på jul! Okcså av den anledningen att jag har bjudit över " tarja halonen fru republikens president" att fira jul med oss. ( jag måsta lägga fjäsket på för att kunna komma mig in i självständighetsbalskretsarna. ) nå nej men för mig är det en lika viktig person. då kanman väl ite spela teater??

tomten jag vill ha en ritkti jul- en son som man haar när mna e liten:D    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0