Finland, sisu och social trygghet

Jag är helt totalt förvånad av händelsen i Jokela. Det är därför jag har laddat upp en massa Finändska nationalklenoder. Den finländska nationalsången. Svenksa versionen. Och Mumin och vasabladet och nu den finska sisun och den sociala tryggheten.

Idag hadde jag inte hunnit läsa vasabladet, eftersom jag inte hadde haft så riktigt många lektioner i skolan så skulle jag läsa detpå intermet istället. Men så kom jag hem från skolan och slog på tv´n där det var en nyhetsändnig från TV4. Jag blev ganska förvånad och stannade upp i konsten. Jag tänker inte analysera händelsen för den har ni sekärt sett till allt vad ögonen orkar.

För ett par vekcor sedan skrev jag en analys till min svenska lektion som handlade om hur dåligt tv´ns inflytande har på oss. Och då menade jag inte det faktum attjag lägger på v när jag kommer ur skolan . det gör jag för att jag inte tycker omtystnaden. Utan jag talar om tanken man kan få ur en tv apparatur. Som exempelvis detdäran att ta licens på ett vapen. Jag tycker om vapen. Det kan jag erkänna helt öppet bara. Men att skuta en annan  levande thing skulle jag aldrig klara av.

Egentligen innan jag ens hörde om händelsen hadde jag tänkt klistra in den finks anationalsången hid. För min vän i det militära började sjunga den för mig. Jag blev ara lite förvånad att jag inte kunnde alla dessa små ord. Ordföljden blev fel. Men det är väl sånt man inte får nämna att man inte kan sin fädernelands nationalsång. Men klangen stämningen är fortfarande kvar fast man  blir sjungen till i en mobiltelefon av märket nokia:D Hur länge kan ni sjunga utan att titta på teksten med handen på hjärtat?

MAMAMAMMAM PAPAPPA FÖ DET ÄR JU MUMIN. Tove jansson är enav de mest kända finlandssvesnka författare. Hur många har inte blivit uppväxte med de någolunda lugna tv versionen av munintrollens äventyr. Jag önkskar att de som ännu inte läst de lite tjockare tove janson böckerna bör lläsas. Det är absålut ingenting som är riktat enbart till små barn.

Den fisnka sisun och den sociala tryggheten den del av denhär inlägget som jag nu i detta skede faktiskt måste förklara på grund av det som skedde idag.Finland, sisu och social trygghet följer den vanliga finländarens levnadsbana från vaggan till graven. (http://www.tyovaenmuseo.fi/?q=se/utstallningar ) Är det bara jag som anser att den finska sisun stil stands strong medan då den sociala tryggheten har mera försvunnit. Finsk sisu är fö ni som inte vet aölla finländares kampvilja och envishet. Den finns i alla mer eller mindre och vi är alla enormt stolta över att få ha förfäder somstått och slagit för en självständigt land. Även om jag nu inte kann varje ord i den nationalsång vi finlandssvenska VÅRT LAND VÅRT LAAAND. Så slår mitt hjärta hårt när jag tänker på att vår nationalsång kunde ha varit...(http://www.dugamladufria.com/songs/rysslandnew.html ) ( ni har väl alla sett röda oktober..)Även om den är mäktig när folk står och galar den men, tänk om vi hade stått inför varje fotbolls/ annan idrottslig säger och sjungit dehääär:O

en stålt finländare är vad jag är. Fast vi alla inte känner sitt "kall"

Oi maamme, Suomi, synnyinmaa,
soi, sana kultainen.
Ei laaksoa, ei kukkulaa,
ei vettä, rantaa rakkaampaa,
kuin kotimaa tää pohjoinen,
maa kallis isien.

Vårt land, vårt land, vårt fosterland,
Ljud högt, o dyra ord!
Ej lyfts en höjd mot himlens rand,
Ej sänks en dal, ej sköljs en strand,
Mer älskad än vår bygd i nord,
Än våra fäders jord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0