"...Vårt fosterland det är"


(http://www.barnboken.nu/cgi/kort/9789129640564.shtml )

När Vi finlandssvenskar slår på tv´n brukar vi oftast se på alla dessa svenska kanaler. Nästan bara för att vi är så få som fortfarande talar flytande svenska. Min finska är inte äns förstålig. Min jag förstår vad du menar om du talar finska med mig men . Oftas när vi sitter där och tittar på halv 9 áns nyheter så brukar alla dessa nyhetrar oftast handla om rebeller runt om i världen. Förutom idag.

" Sju personer dödades i skottdramat i Jokela, uppger den jourhavande överläkaren i Tölö sjukhus. Ett av dödsoffren är en lärare och resten är elever i skolan.

Enligt polisen avfyrade en elev ett flertal skott inne i Jokelaskolan i Tusby på onsdagen.

- Den misstänkte gärningsmannen, en 18-årig manlig abiturient, utgör inte längre någon fara för allmänheten, uppger utredningsledaren Tero Haapala på polisen.

Enligt inofficiella uppgifter är också gärningsmannen död.

Omkring 15 personer har dessutom skadats, några allvarligt. Flera har fått lindriga skador av glassplitter. "
(http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=11440 )

Och det var här det blodet flöt,
Ja, här för oss det var,
Och det var här sin fröjd det njöt,
Och det var här sin suck det göt.
Det folk som våra bördor bar
Långt före våra dar.
(
vårt foster land)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0