Jag tror inte på mitt hemland

Jag menar inte bara politiskt inom många områden som jag inte kan förstå varför mitt fadersland har blivit till.

  Jag är en hårt studerande sjuksköterska, vi har enbart tre pojkar på min årksurs av 100 flickor. Vi har en manlig lärare i hela skolan. Denna lärare har många olika åsikter starka åsikter som etsar sig fast hos en. Om män skulle intressera sig mera för vård arbeten skulle lönen för sjuksköterskan stiga sjuhögt. men det är så få män som orkhar bry sig om yrket. När blev vård yrket ett kvinnligt arbete? varför är det tabu att män är med? 

Jga är också en stolt finlandsvensk, det kan ingen någonsin äns försöka få ifrån mig. Men därför sårar det mig när man nästan aldrig får service på sitt modersmål. Utan måste alltid med en knaklig finska fösöka göra mig förstådd. Man tappar dessutom fort intressen att läsa finska när man vet att den finska populationen inte tvingas sitta och läsa svenska utan sveksa läses som valbart.

Hela den finska majoriteten har alltid kämpat sida vid sida. Aldrig om samma sak utan om varandra. Vilket språk som har mera makt ön det andra. 

dethär är kanske anledningen till att vårt land ligger efter med så mycket annat. rent politiskt har landet inte gort några stora framsteg senaste tiden.. vart går den dyrbara tiden ? till oss finlandsvenskar som någongång har något att säga? tar det lång tid att översätta våra svenska invecklade ordstrukturer?? kan ni kära riksdagsmän då förstå oss som finländssvenska studerande som vid varje periodsslut sitter där med svetten rinade nedför våra näsor för att vi inte förstår.?

Finland är ett enhetligt fint land som faktiskt försöker kämpa. Till det yttre. inom landets gränser känns det som om det aldrig händer något. Det yttre är främst våran armé som ständigt lyser genom vårt lugna skal och syns i många olika fredsbevarar trupper runt om i landet. 

Utvecklingen av elektronik - forskar man i dagligen men man har så hög ethnocentrisism så man kan asålut inte ta del av andra länders utvecklings möjligheter utan håller sig strikt till landets egna proffs för hjälp. 60 åriga män...

Hela den politiska sektorn har fullständigt hamnat in i en polistiskt stagnation. Se bara på alla dessa lastbilar som står parkerade utanför rysslandsgräns. NeJ det är inte rysslands bussines. Det är lika mycket landets. 

Har vårt land för stark demokrati när vi har ämnen som vår president mycket väl kunde göra själv. Vår president . fru ruplikens president. har snart samma politiska åsikt som en kung. Behöver snart ingen annan utbildning än att kunna hoa som en uggla och rulla tummarna som en apa.

Vad gör vi åt det+.. Ingenting. någon kan bli sur någon kan säga något som sårar och det vill vi absålut inte.  Varför är det så faligt att plocka hallon från grannens sida av åkern har vi inte alla allemansrätten? samma sak gällande politik. Jag anser att inget händer. vi behöver något nytt och det snabbt.

Jag går nu jyst en fördjupad första hjälpen kurs. vi har läst och studerad case där många männisor gör sånt som man absålut inte får göra. Som att stå och titta och inget göra när någon faller och slår sig och blodet bara sprutar. Hur kan man stå och titta på när någons liv rinner ut i sanden. Betyder ite människan vi står brevid i busskön, bor brevid, människan som sitter i bordet brevid på Mcdonalds? Är vi så jäävla egoistiska så vi skulle låta människan förblöda och vi skulle gå därifrån med tanken . oj vad häftit? bryr vi oss verkligen inte mera?

Är det samma med politiken i dethät landet? Tänker alla ja dehär går ju bra. Men di verkar inte fösrtå. Att det är som när mna sitter på en stol aldeles för länge , man får myror i benen och vill röra på sig. samma sak vill vårat fäderne land

Vårt land , vårt land
vårt fosterland
ljud högt oh dyra ord!

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0